- De organisatie achter de Formule 1 wil het verbod op het dragen van sieraden tijdens races gaan handhaven.
- Sommigen denken dat de regel gericht is tegen topcoureur Lewis Hamilton, die meestal rijdt met oorbellen en een neusknop.
- Hamilton weigert zich aan de regel te houden en krijgt waarschijnlijk boetes, die kunnen uitmonden in zwaardere reprimandes.
- Lees ook: Wat is ‘porpoising’ en waarom hebben sommige Formule 1-coureurs er zoveel last van?
Topcoureur Lewis Hamilton wil tijdens de Grand Prix van Monaco gewoon sieraden blijven dragen. Daarom moet moet de FIA, de internationale autosportfederatie, nu beslissen of er een duidelijke streep wordt getrokken, als het gaat om veiligheidskwesties.
Voorafgaand de Grand Prix van Miami kondigde het bestuursorgaan van de Formule 1 aan het verbod op het dragen van sieraden tijdens races te zullen gaan handhaven. De accessoires zouden een gevaar voor de veiligheid zijn. Sommigen vinden dat de maatregel gericht is tegen Lewis Hamilton, die al bijna zijn hele carrière oorbellen en een neusknop draagt.
De regel op het verbod van het dragen van sieraden bestaat al sinds 2005, maar er is nooit echt op gehandhaafd.
Hamilton heeft aangegeven dat er “minstens twee” piercings zijn die hij niet kan verwijderen, waaronder de oorknop in zijn neus en een waarvan hij “niet echt kan uitleggen waar die zit”.
Als gevolg daarvan kreeg Hamilton een vrijstelling voor twee races (Miami en Barcelona). Daardoor heeft hij tot de Grand Prix van Monaco van deze week de tijd om de resterende sieraden te verwijderen.
Hamilton daagde de FIA uit om hem te schorsen
Voor de Grand Prix van Miami weigerde Hamilton ook maar iets te verwijderen. Hij verscheen bij de persconferentie met een reeks sieraden om de FIA kenbaar te maken dat hij het niet eens is met het handhaven van de regel. Maar sindsdien heeft hij wel zijn oorbellen verwijderd. Hij daagt nu de FIA uit om hem te schorsen vanwege de neusknop.
"Als ze me schorsen, dan is dat maar zo", zei Hamilton. "We hebben een reservecoureur."
Hoewel er is gespeculeerd dat de FIA Hamilton zou kunnen uitsluiten van de race, heeft de nieuwe F1-baas Mohammed ben Sulayem het volgens de Daily Mail tot nu toe alleen gehad over een mogelijke boete.
"Er zijn boetes mogelijk", vertelde ben Sulayem aan de krant. "Het is alsof iemand op de openbare weg te hard rijdt - je kunt hem niet tegenhouden, maar hij krijgt wel een boete, zelfs als het per ongeluk was."
Een boete zal de races niet verstoren. De kwestie zou echter wel eens de nare gevolgen kunnen hebben voor de FIA. Een milde handhaving van de regels kan de autoriteit van de organisatie ondermijnen en een precedent scheppen voor toekomstige gevallen waarin coureurs de veiligheidsregels willen negeren ten gunste van persoonlijke vrijheden.
Hamilton noemde de situatie 'erg suf'
Hamilton zei dat hij bereid was om een ontheffing te ondertekenen en noemde het verbod "een stap terug." Hij vindt dat er belangrijkere zaken zijn en onthulde dat hij contact heeft gezocht met ben Sulayem.
"Ik heb hem een bericht gestuurd om hem gerust te stellen dat ik een bondgenoot wil zijn en dat ik hierover geen ruzie wil maken", zei Hamilton. "Dit is erg suf."
Voor de recente race in Spanje hield Hamilton vast aan zijn standpunt. Hij zei voegde eraan toe dat er geen gesprekken of onderhandelingen waren geweest sinds de race in Miami.
Andere coureurs is gevraagd naar het verbod en de meesten kozen de kant van Hamilton. Tegelijkertijd lieten ze weten dat ze het veiligheidsaspect waarderen, maar ook graag wat persoonlijke vrijheid willen over wanneer ze risico's nemen.
"Ik geloof dat er belangrijkere dingen zijn om op te focussen", zei Pierre Gasly voor de GP van Miami. "En ik waardeer het dat de FIA zich bezighoudt met onze veiligheid. Dat is ook hun prioriteit en onze prioriteit. Persoonlijk heb ik ook een religieus voorwerp dat ik draag als ik race. Dat is belangrijk voor me en het voelt niet prettig als ik dat niet bij me heb. Dat is een beetje persoonlijk. We moeten de vrijheid hebben om te doen wat goed voelt."
"Het moet een persoonlijke keuze zijn, al respecteer ik de FIA en hun inspanningen om de veiligheid te verbeteren. Ik wil graag praten om te zien of we een betere oplossing kunnen vinden", aldus Gasly.